مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

۵۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

مفهوم مشتری

مفهوم مشتری سخنران بازاریابی lnvs tv,a

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

مفهوم مشتری یک مدل چهار مرحله‌ای است که نشان می‌دهد چگونه یک سازمان با به دست آوردن و حفظ و نگهداری مشتریان خودش قادر به رشد کردن و بزرگ شدن هست. مفهوم مدل مشتری به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که سازمان در خدمت‌رسانی به مشتریان در جایگاه و مقامی قرار دارد. این مدل هم در بازار محصولات فیزیکی و هم بازار محصولات مرتبط با حوزه خدمات کاربرد دارد. در ادامه با چهار مرحله از مفهوم مشتری آشنا می‌شویم:

 

1- نقطه آغازین

در این مرحله مشتری تنها شخصی عادی است که هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان ندارد و فقط و فقط در یک گروه هدف قرار می‌گیرد. پس اولین چیزی که سازمان به آن نیاز دارد بخش‌بندی بازار، هدف‌گذاری و جایگاه‌یابی در سازمان است. زمانی که بر اساس این معیارها مشتری به‌صورت مشخص تعریف شد، زمان ورود به مرحله بعدی می‌رسد.

 

 مفهوم مشتری

 

2- تمرکز

در این مرحله، سازمان باید بر نیازها و خواسته‌های مشتری و همچنین ارزشی که برای وی فراهم می‌آورد تمرکز داشته باشد. این چیزی که مشتری از شما می‌خواهد درواقع چیست؟ هماهنگ بودن سازمان با تغییرات مستمر در دنیای کسب‌وکار و بازار یکی از نیازها اصلی در دنیای کنونی هست. بنابراین در مقاطع زمانی مختلف نیاز به تجزیه‌وتحلیل شکاف و همچنین تحقیقات بازار و تحقیقاتی در رابطه با نیازها و خواسته‌های مشتری و بازار دارد تا به‌طور دقیق و کامل بر نیازها و خواسته‌های بازار خودش تسلط داشته باشد.

 

3- روش‌ها

راه و روش‌های موجود سازمان برای ارائه ارزش به مشتری چه مواردی است؟ در این مرحله مرتبط ساختن هر بخش و وظیفه سازمانی به یکدیگر برای ایجاد یک زنجیره ارزش در ارائه ارزش موردنظر به مشتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هست. مثلاً خدمات باید به‌طور مستقیم با فروش در ارتباط باشند و این فرایندهای فروش باید به‌طور مستقیم با فرایندهای تولید در ارتباط باشند و این روند همچنان برقرار باشد. همچنین استفاده از کانال‌های فروش مختلف بسیار اهمیت دارد.

 

4- اهداف

سهم از مشتری، وفاداری مشتری و ارزش طول عمر مشتری سه مفهومی هستند که می‌توانند ارزش یک مشتری برای سازمان یا یک کسب‌وکار را مشخص کنند. بنابراین بر این اساس این بخش آخرین مرحله از مفهوم مشتری است که از طریق آن سازمان می‌تواند به‌راحتی متوجه شود که مشتریان خودش را راضی نگاه داشته است و اینکه مشتریان خودشان را به تکرار خرید از خودش ترغیب کرده و نکته آخر اینکه این مشتری در تمام طول عمر خودش یک مشتری همیشگی برای آنها باقی می‌ماند.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

جایگزینی محصولات مدرس بازاریابی جایگزینی محصولات

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

اگر فروش یک محصول جدید معرفی‌شده توسط یک شرکت به دلیل کاهش پیدا کردن فروش محصولات فعلی و جاافتاده در بازار از همان شرکت بسیار بالا باشد، می‌توانیم بگوییم که فرایند جایگزینی محصولات اتفاق افتاده است. به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که محصولات جدید شرکت در حال خوردن محصولات قدیمی‌تر شرکت و بازار قبلی آن هستند.

 

یکی از مثال‌های خوب در این رابطه محصولات معرفی‌شده توسط شرکت اپل است که هر از چندی یا حتی هرسال با معرفی محصولی مشابه با محصول قبلی که در بازار وجود داشته این فرایند را طی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر با معرفی محصولات جدید بازار موجود محصولات فعلی خودشان را می‌خورند. چراکه کسی که تا الان قصد خرید یکی از محصولات این شرکت مثلاً آیفون 6 را داشته، دیگر اقدام به خرید آیفون S6 می‌کند، چراکه به‌هرحال محصول جدید موجود در بازار و آخرین و به‌روزترین محصول است.

 

جایگزینی محصولات

 

از این طریق آنها در حال به دست آوردن و کسب مشتریان جدید نیستند، اما مشتریان خودشان را به سمت یک محصول دیگر در سبد محصولات خودشان هدایت می‌کنند. اما اگر کاری می‌کردند که این مشتری همان خرید خود برای محصول قبلی را انجام می‌داد و مشتری جدید دیگری اقدام به خرید یک محصول جدید دیگر می‌کرد، به این فرایند دیگر جایگزینی محصول نمی‌گفتند. به این وضعیت بازاریابی محصولات جدید و شکست دادن رقابت می‌گفتند، یعنی به عبارتی موجب عدم خرید یک مشتری دیگر از رقیب و خرید کردن وی از یکی از محصولات خود، جدید با قدیمی شده بودند.

 

اگر می‌خواهید از فرایند جایگزینی یا خورده شدن محصولات خودتان جلوگیری کنید، محصول جدید نباید دارای ویژگی‌هایی نزدیک به محصولات قدیمی داشته باشد و مشابه با آنها توسط مشتریان شما شناخته شود. در عوض آنها باید دارای جذابیت‌ها و ویژگی‌های جدید باشند و موردتوجه بخش‌های جدیدی از بازار هدف شما قرار بگیرند. البته فرایند جایگزینی محصول همیشه هم بد نیست، و یکی از این موارد درزمانی است که حاشیه سود ایجادشده برای محصول جدید از حاشیه سود موجود برای محصولات قدیمی‌تر شما به‌مراتب بالاتر و بیشتر باشد. در صنایع بسیار رقابتی، اغلب ترغیب کردن مشتریان شما به جذب شدن به سمت محصولات جدید شما در اغلب موارد بسیار قابل‌توجه و مناسب بوده و باعث می‌شود تا مشتری همیشه از شما خرید کند و اصلاً به برند رقیب شما هیچ توجهی نداشته باشد.

 

یکی دیگر از مثال‌ها در این رابطه برند بین‌المللی Videocon که ابتدا یک مدل ارزان‌قیمت تلویزیون رنگی در ابتدای معرفی این محصول به بازار عرضه کرد که دارای ویژگی‌ها و مشخصات بسیار ساده‌ای بود و سپس یکی مدل با ویژگی‌های بسیار بهتر و بیشتری را باقیمت به‌مراتب بیشتری به بازار معرفی کرد به بلافاصله موجب جذب مشتریان به مدل جدید معرفی‌شده توسط خودش شد. با این افزایش قیمت هم موجب تحریک مشتریان قبلی برای خرید این محصول شد و همچنین بخشی از مشتریان از طبقات بالاتر بازار و باقدرت خرید بالاتر را هم  ه سمت برند خود جذب کرد.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

بیست نکته برای هر فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی – بخش دوم

فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

در بخش اول از مجموعه 20 نکته‌ برای هر فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی به 3 نکته اول در رابطه با مسائل و امور آموزشی مرتبط بحث و صحبت کردیم و اکنون در این بخش به 4 نکته دیگر اشاره می‌کنم که در رابطه باتجربه و سابقه کار و فعالیت شما است:

 

4- داشتن سابقه دوره کارآموزی در رزومه شما خیلی “نکته مهم و قابل‌توجهی” نیست.

تابستان گذشته را با گذراندن یک دوره کارآموزی در یک آژانش بازاریابی سپری کردید، درست است؟ خیلی خوب است، ولی این موردی است که خیلی از فارغ‌التحصیلان و هم‌دانشگاهی‌های شما اقدام به آن نمایند. باید به‌خوبی بدانید که انجام دادن چنین کاری خیلی نکته آن‌چنان مهمی به‌حساب نیامده و ممکن است در رزومه هرکسی سابق این‌چنینی وجود داشته باشد.

 

برخی از دانشجویان این‌چنین تصور می‌کنند که اگر شما در یک شرکت بانام و نشان بزرگ و معتبر کار و فعالیت داشته‌اید، حتی اگر در آن مجموعه مشغول پاسخگویی به تلفن بوده‌اید، نام بردن از آن‌ها در رزومه خودتان موجب به دست آوردن یک شغل خوب و مناسب برای شما می‌شود. البته نباید فراموش کرد که چنین نکته‌ای ممکن است موجب دعوت از شما برای انجام یک مصاحبه شود، اما اگر در این مصاحبه قادر به معرفی تجربه و فعالیتی سودآور برای شرکت مصاحبه‌کننده نباشید، نام بردن از این سابقه کار در عمل برای شما منفعتی به همراه ندارد.

 

بازاریابی

 

5- داشتن چندین سابقه دوره کارآموزی در رزومه شما خیلی “نکته مهم و قابل‌توجهی” نیست.

خوب در نکته قبلی به این موضوع اشاره کردم که کار کردن شما در یک شرکت بزرگ و اشاره کردن به آن اهمیت خاصی ندارد، اینکه شما در این شرکت چه‌کاری انجام می‌دادید، اهمیت دارد. یکی از مؤلفه‌های اهمیت داشتن تجربیات کارآموزی کسب تجربیات و جنبه‌های فکری مختلف است.

 

اگر به حوزه بازاریابی علاقه‌مند هستید، تنها تابستان‌ها تقاضای گذراندن دوره کارآموزی در مؤسسات در بازاریابی ندهید. سعی کنید در مؤسسات و شرکت‌ها و محیط‌های مختلف تجربیات مختلفی در رابطه با حوزه بازاریابی کسب کنید، مثلاً یکی از این محیط‌ها می‌تواند شرکی باشد که فعالیت‌های بازاریابی خود را برون‌سپاری نکرده و با تشکیل تیم بازاریابی در داخل سازمان آن‌ها را انجام می‌دهد.

 

این‌گونه تجربیات مختلفی از شرکت‌ها و محیط‌های مختلف کسب کرده و همچنین خودتان به‌خوبی متوجه می‌شوید که بیشتر به چه شغلی در صنعت بازاریابی علاقه‌مند هستید.

 

6- داشتن فعالیت‌های فوق‌برنامه آموزشی بی‌پایان و بدون محدودیت شمارا تبدیل به یک “کارشناس” نمی‌کند.

کاملاً متوجه هستم، شما علاقه‌مند به فعالیت در هر شرکتی هستید که می‌توانید نقشی در آن بازی کنید. تصور می‌کنید که اشاره کردن به‌تمامی آن‌ها در رزومه خودتان موجب می‌شود که به مصاحبه‌کننده خودتان این‌گونه القاء کنید که تقریباً همه‌فن‌حریف هستید.

 

اما فراموش نکنید که این کار تنها موجب سردرگم شدن مصاحبه‌کننده با شما می‌شود.

از بسیاری کارشناسان منابع انسانی شنیده‌ام که از دیدن چنین رزومه‌های شلوغ فقط دلسرد می‌شوند، برای اینکه می‌بینند این دانشجویان در عمل مهارت و قدرتی برای آوردن بر سر میز مصاحبه ندارند. بجای کارشناس و صاحب ایده و نظر بودن در یک حوزه خاص، تجربه کوتاهی از حوزه‌ای برای خود جمع کرده‌اند.

 

کارفرمایان اغلب به دنبال یک کار یا موضوع خاص هستند که شما به‌طور منحصربه‌فرد قادر به انجام دادن آن باشید، نه اینکه تنها تجربه‌ای کوتاه و مختصر از هر حوزه‌ای برای خود جمع کرده باشید. اگر در زمان تحصیل در فعالیت‌های مختلفی شرکت داشته‌اید، آن‌ها را به آن تعدادی خلاصه کنید که واقعاً از آن‌ها چیزی آموخته‌اید، در آن‌ها مهارت قابل‌توجهی دارید و منجر به رشد و توسعه مهارت‌های شما شده است.

 

7- داشتن یک رزومه استاندارد نشانه یک بازاریاب نمونه و مدرن نیست.

آیا مشاور شغلی و کاری شما یک فرم از پیش طراحی‌شده رزومه را در اختیار شما قرار داده و به شما گفته آن را برای ارائه به شرکت‌های مختلف پرکنید؟ به آن توجه نکنید.

 

بازاریابی همواره در حال تغییر کردن است. رفتار خرید مشتریان همواره در حال تغییر کردن است. این بدان معنا است که ورود شما به این صنعت در حال تغییر نیز باید تغییر کند. فرم رزومه خودتان را طراحی کنید. فرمی که موجب برجسته شدن ویژگی‌های منحصربه‌فرد شما شود و به‌گونه‌ای که تنظیم‌شده که بجای بیان ویژگی‌های شما به نشان دادن آن‌ها بپردازد.

 

باوجوداینکه رزومه‌های کاغذی همواره از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده هستند، اما به یاد داشته باشید که همواره باید درجایی حضورداشته باشید که دیگر رقبای شما هم در آن حضور پررنگی دارند و آنجایی نیست غیر از سایت لینکداین.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

عدم تجانس در بازاریابی خدمات عدم تجانس در بازاریابی خدمات مدرس بازاریابی سخنران 

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

هر خدمتی در ماهیت خودش از خدمت دیگر متفاوت است. این درواقع تعریف ساده‌ای از عدم تجانس از بازاریابی خدمات است. در این رابطه به مثال های زیر توجه کنید. دو رستوران را در نظر بگیرید. حتی اگر هر دو شکل و ظاهر یکسانی داشته باشند، افراد ارائه‌دهنده خدمات در آن متفاوت از یکدیگر هستند، سرآشپز متفاوت است و درنتیجه تجربه حاصل‌شده در استفاده از خدمات این دو نیز کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

 

ازآنجایی‌که مردم عامل اصلی و قالب درآمیخته بازاریابی خدمات به‌حساب می‌آیند، خود مردم می‌توانند عامل اصلی ایجاد عدم تجانس در این رابطه در نظر گرفته شوند. هیچ دو مشتری که به یک مرکز برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند با یکدیگر یکسان نیستند. ازاین‌رو، درک خدمات دریافت شده توسط تمامی مشتریان نسبت به یکدیگر متفاوت است که منجر به ایجاد عدم تجانس می‌شود. بنابراین شاید بتوانیم بگوییم که عدم تجانس به‌طورکلی از تعامل‌های بین مردم با یکدیگر ناشی می‌شود. هر تعاملی با یک خدمت برای حفظ سطوح مناسب خدمت لازم و ضروری است. همچنین توجه به این نکته لازم و ضروری است که کنترل کردن عدم تجانس برای ایجاد تجربه‌ای ثابت، هماهنگ و یکپارچه برای مشتری موضوعی حتمی و مهم به‌حساب می‌آید.

 

بازاریابی

 

مثال: یک پزشک، امروز در مراجعه شما به وی توجه ویژه‌ای دارد، در صورت عدم توجه مناسب و کافی به وی در نوبت بعدی، دیگر به شما مراجعه نکرده و فرصت ارائه خدمت به وی را از شما می‌گیرد. یک مشاور بورسی که امروز نکات و سیگنال‌های خوب و مناسبی را به شما معرفی می‌کند، اگر براثر سیگنال‌های معرفی‌شده از طرف شما به‌طور مکرر بخشی از سرمایه خودش در بورس را از دست بدهد، دیگر به شما مراجعه نمی‌کند و بنابراین یک فرصت کاری و درآمدی از فرصت‌های شما کاسته می‌شود.

 

کاربردهای عدم تجانس – بنا بر اطلاعات ارائه‌شده در بخش بالا می‌توانیم بگوییم که عدم تجانس در بازاریابی خدمات یکی از موارد ثابت در و پایدار در نظر گرفته می‌شود. کیفیت خدمات ارائه‌شده به چندین و چند پارامتر و فاکتور مختلف بستگی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تقاضای مشتری، انتظارات و شکل برآورده شدن این تقاضا اشاره کرد. ازآنجایی‌که هر مشتری دارای انواع مختلفی از تقاضا و انتظارات است، کیفیت ارائه این خدمات ممکن است با درک هر فرد دیگری از کیفیت متفاوت باشد.

 

به دلیل وجود این فاکتورهای پیچیده کننده وضعیت، یک مدیر بازاریابی باید به‌خوبی با روش‌های کاهش دادن اثر عدم تجانس در خدمات ارائه‌شده توسط خودش کاملاً مسلط باشد. یک مدیر بازاریابی یک رستوران همواره باید استانداردهای مربوط به اتاق پذیرایی از مهمانان و مراجعین را در بهترین شرایط نگاه دارد، روندها و روش‌های بسیار دقیق را دنبال کند و در طی فعالیت خودش روش‌های خدمات مشتری خودش را بر اساس روندهای روز تغییر دهد. یک پزشک همواره باید به‌تمامی بیماران خودش در طی دوره درمان توجه ثابت و یکسانی داشته باشد تا بیمار را از روند درمانی طی شده توسط خودش همواره راضی نگاه دارد.

 

ازاین‌رو موضوع عدم تجانس نقش مهمی در بازاریابی خدمات ایفا می‌کنند. مثال‌های دیگری ازاین‌دست اگر در رابطه باکار و فعالیت خودتان سراغ دارید، در بخش نظرات برای ما درج کنید.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

مفهوم بازاریابی جامع‌نگر

 استاد بازاریابی معلم بازاریابی مفهوم بازاریابی جامع‌نگر مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی

مفهوم بازاریابی جامع‌نگر بخشی از مجموعه‌ای از مفاهیم بازاریابی است و می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی تعریف شود که یک کسب‌وکار را به‌عنوان یک کل و نه به‌عنوان یک موجودیت با بخش‌های مختلف در نظر می‌گیرد. بر اساس مفهوم بازاریابی جامع‌نگر، حتی اگر یک کسب‌وکار از دپارتمان‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده باشد، این بخش‌های مختلف باید در کنار هم به‌صورت یک کل قرار بگیرند تا بتوانند تصویری یکپارچه و مثبت از آن کسب‌وکار در اذهان مشتری ایجاد کنند. مفهوم بازاریابی جامع‌نگر شامل فعالیت‌های به‌هم‌پیوسته‌ای جهت کسب اطمینان از خرید محصول توسط مشتری به‌جای خرید محصول رقیب می‌شود.

 

مثال مفهوم بازاریابی جامع‌نگر – یک سازمان دارای دپارتمان‌ها و بخش‌های مختلفی ازجمله فروش و بازاریابی، مالی و حسابداری، تحقیق و توسعه و توسعه محصول و درنهایت منابع انسانی و عملیات می‌شود. ازاین‌رو، اگر خواهان راه‌اندازی و اجرا مفهوم بازاریابی جامع‌نگر در سازمان خودتان هستید، باید ابتدا از این موضوع کسب اطمینان کنید که بخش تحقیق و توسعه و توسعه محصول شما به‌منظور راه‌اندازی محصولی که احتمال جذب مشتری توسط آن بیشتر است، از بخش فروش و بازاریابی بازخورد مناسبی را دریافت می‌کند. از طرف دیگر این بخش‌ها باید همکاری نزدیکی با بخش مالی و حسابداری به‌منظور یافتن بودجه لازم برای پروژه داشته باشند. بخش بازاریابی و فروش نیاز به ارتباط داشتن با بخش منابع انسانی برای اعلام این موضوع است که دقیقاً نیاز به چه نوع تخصص‌هایی برای بخش‌های مختلف دارد و درنهایت، مدیر سازمان و بخش مدیریت عملیات سازمان باید برنامه‌ای برای نگهداشت این نیروها تدوین نماید.

 

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

بازاریابی جامع‌نگر

 

به همین ترتیب و بر اساس همین روند همکاری شما قادر به تهیه و عرضه محصول مناسب باقیمت مناسب و با حاشیه سود مناسب هستید. در کنار این موضوع افراد مناسبی را جذب می‌کنید که به‌صورت مناسب و صحیح به بازاریابی محصولات شما می‌پردازد. اگر تمام این کارها را انجام دهید، مطمئناً مشتری مناسب را در چارچوب درب دفتر خودخواهید داشت. این کلیت مفهوم بازاریابی جامع‌نگر  است. از طریق انجام دادن کارهای درست در سازمان خودتان، محصول و برند شما در موقعیت بسیار بهتری برای موفقیت نسبت به مواردی از چشم‌انداز مفهوم بازاریابی جامع‌نگر برخوردار نیست، قرار می‌گیرد.

 

امروزه ذهنیت مشتری در حال تغییر یافتن است. میزان ثروت هرروز کاهش پیدا می‌کند و میزان بدهی بیشتر و بیشتر می‌شود. ازاین‌رو خریدهای مشتریان همواره پس از مدت زیادی فکر کردن انجام می‌پذیرد. مشتریان چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین اقدام به جستجو و تحقیق بسیار زیادی می‌کنند و درنتیجه قبل از خرید کردن دارای اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با محصول و در مواردی در مورد فروشنده می‌باشند. به عبارتی این‌گونه به نظر می‌رسد که مشتری پیش از ورود به فروشگاه و مرکز خرید تصمیم خرید خود را اتخاذ کرده است. بنابراین مفهوم بازاریابی جامع‌نگر در حال حاضر از هر زمان دیگری برای کسب اطمینان از خریده شدن محصول شما بجای محصول رقیب موردنیاز هست.

 

یک پیش برنده بسیار مهم در بازاریابی جامع‌نگر، ارتباطات بازاریابی است. وظیفه ارتباطات بازاریابی ارسال پیام مناسب به گروه هدف است. از طریق نزدیک شدن به نقاط مختلف تماس مشتری، می‌توانیم یک پیام یکپارچه را به مشتری ارسال کنیم. این پیوستگی به‌احتمال‌زیاد اعتماد در مشتری را و به همین ترتیب اعتماد به تصویر ذهنی شرکت و برند را افزایش می‌دهد.

 

شرکت سامسونگ یک نمونه از شرکت‌هایی است که مفهوم بازاریابی جامع‌نگر  را اجرا کرده است که بر اساس آن محصولات با توجه به مشتری توسعه و طراحی پیدا می‌کند، نمایشگاه‌های این شرکت همگی بر اساس ویژگی‌های مناسب و منطبق با برند به مشتری معرفی‌شده، خدمات مشتری با نهایت ادب پیگیری شده و خدمات آن‌ها بسیار سریع هست.

 

برخی از مفاهیم کلیدی که در مفهوم بازاریابی جامع‌نگر بسیار اهمیت دارند، عبارت‌اند از:

— بازاریابی داخلی: بازاریابی بین تمام بخش‌ها و دپارتمان‌ها در یک سازمان

— بازاریابی رابطه‌ای: ایجاد رابطه‌ای بهتر با مشتریان، مشتریان داخلی و همچنین مشتریان نهایی برای مفهوم بازاریابی جامع‌نگر بسیار مهم و اثرگذار می‌باشند.

— بازاریابی بر اساس عملکرد: تحریک رشد میزان فروش و درآمد یک سازمان به‌صورت جامع از طریق کاهش دادن هزینه‌ها و افزایش میزان فروش.

— بازاریابی یکپارچه: محصولات، خدمات و بازاریابی باید باهم و با همکاری یکدیگر برای دستیابی به رشد سازمان کمک کنند.

 

بنابراین بازاریابی جامع مفهومی است که در سراسر سازمان معنا پیدا می‌کند و بازاریابی صحیح محصول به رشد و ارتقاء سازمان کمک می‌کند. با افزایش رقابت و محدودیت‌هایی که در برابر مشتریان با منابع مالی محدود قرار دارد، تصمیم‌های خرید بسیار نادر و اندک است و به یک سازمان ما باید مفهوم بازاریابی جامع‌نگر را در سازمان اجرا کنیم تا روند تصمیم‌های اتخاذشده توسط مشتریان را به نفع خودمان تغییر دهیم.


  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

افراد در آمیخته بازاریابی

افراد در آمیخته بازاریابی مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی 

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

هرچند که افراد (people) به‌عنوان یکی از پی های موجود در آمیخته بازاریابی، بعدها به چهارعنصر اولیه آمیخته بازاریابی اضافه شدند، اما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر آمیخته بازاریابی شناخته می‌شوند و این به دلیل گسترش فوق‌العاده صنعت خدمات در دوره کنونی می‌باشد. امروزه حتی بسیاری از محصولات از طریق خرده‌فروشی‌های مختلف به فروش می‌رسند که اگر در این خرده‌فروشی از افراد مناسب و مطلع استفاده نشود، این محصول هرگز به فروش نمی‌رسد. ازاین‌رو می‌توان به ارزش بسیار زیاد فرد در آمیخته بازاریابی محصولات و خدمات در عصر بازاریابی امروز پی برد.

 

مثال‌های بسیار زیادی می‌توان از مجموع صنایع مختلف زد که موفقیت آن‌ها در گرو تخصص افرادی است که توسط آن‌ها به استخدام درآمده‌اند. به نظر شما چرا حقوق دریافتی یک فارغ‌التحصیل رشته ‌ام بی ام از یکی از دانشگاه‌های معتبر و معروف جهان این‌قدر زیاد است؟ این بدین دلیل است که این‌ها افراد مناسبی برای دادن مسئولیت‌های مهم به آن‌ها هستند.

 

اهمیت افراد در آمیخته بازاریابی

همچنان که به‌خوبی می‌دانید؛ همواره موفق‌ترین شرکت‌ها از افراد مناسب در مشاغل مناسب استفاده کرده و می‌کنند. اما حالا در اینجا به جای اشاره کردن و پرداختن به شرکت‌های بزرگی که اقدام به استخدام هزاران در مجموعه خودشان می‌کنند، اجازه دهید به شرکت‌هایی بپردازیم که اندازه کوچکی دارند و تعداد کمی را استخدام می‌کنند. اصولاً در این شرکت‌ها هرقدر تعداد افراد کمتر و کمتر باشد، اهمیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال در صنعت هوانوردی توجه ویژه‌ای به لباس و طرز ارائه و برخورد میهمان‌داران می‌شود. تا آنجایی که مؤسساتی برای آموزش و تربیت این دسته از کارکنان به وجود آمده است. به‌طور مشابه در یک آرایشگاه، اگر آرایش و کوتاهی مو سر شما حتی برای یک‌بار مناسب نباشد، شما ممکن است دیگر هرگز قدم به آن آرایشگاه نگذارید. بنابراین، می‌بینید که میزان اهمیت افراد در آمیخته بازاریابی یک شرکت خصوصاً شرکت‌های با اندازه کوچک و متوسط تا چه میزان است.

 

افراد در آمیخته بازاریابی

 

محدودیت موجود برای انتخاب و به‌کارگیری افراد صحیح و مناسب فقط برای افراد حاضر و درگیر در خط مقدم سازمان وجود ندارد. حتی مدیران بازاریابی و مدیران فروش همانند افراد حاضر در آمیخته بازاریابی محصول و خدمات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک مدیر بازاریابی به‌درستی برند را درک نکند و یک استراتژی اشتباه برای سازمان بکار ببندد، مطمئناً آن برند از عمل اشتباه تأثیر می‌پذیرد. به‌طور مشابه تمامی شرکت‌های فنی، بارها و بارها در فرایند به‌کارگیری و استخدام خود اشاره به مهندسین فروش و نه مدیران فروش دارند. این بدین دلیل است که اگر آن‌ها تنها اقدام به استخدام افرادی برای این بخش از سازمان کنند که دارای مهارت‌های خوب فروش و سخن گفتن باشند، آن دسته از مشتریان فنی که خواهان داشتن اطلاعات فنی و دقیق در مورد محصول هستند را به‌راحتی از دست می‌دهند.

افراد به‌منزله عناصر ایجادکننده تمایز

شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات بزرگ از قبیل Accenture و Infosys از طریق کیفیت نیروی انسانی که در اختیاردارند اقدام به متمایز ساختن خودشان نسبت به دیگران می‌کنند و همیشه در اعلان‌های و تبلیغات خود این‌گونه بیان می‌کنند که نیروی بسیار ماهر در اختیاردارند. بنابراین از این طریق افراد در این شرکت‌ها خودبه‌خود تبدیل به یک عامل ایجادکننده تمایز می‌شوند. به‌طور مشابه در رستوران‌ها، هرقدر سرآشپز در کار مهارت بیشتری داشته باشد، میزان موفقیت آن هتل یا رستوران افزایش پیدا می‌کند. در کنار کار و مهارت سرآشپز در ارائه خدمات موردنظر، شیوه برخورد خدمتکاران، حمام آبگرم یا آب‌معدنی که باعث سر و حال آمدن شما می‌شود، روش سرو کردن غذا و … همه و همه جزء موارد و مشارکت‌هایی هستند که افراد شاغل در آن صنعت برای شما انجام می‌دهند. صنایع مختلف امروزه از ارزش بازاریابی جامع‌نگر اطلاع کامل دارند و می‌دانند که چگونه یکی از کارکنان که با مشتری نهایی در ارتباط است می‌تواند موجب قطع یا ادامه ارتباط با یک مشتری نهایی شود.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

بیست نکته برای هر فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی – بخش سوم 

رشته بازاریابی مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی 

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

در بخش اول و دوم از مجموعه 20 نکته‌ برای هر فارغ‌التحصیل بازاریابی، به 7 نکته شامل 3 نکته مرتبط با امور آموزشی و 4 نکته دیگر در رابطه باتجربه و سابقه کار و فعالیت شما بحث کردیم و اکنون در این بخش به 6 نکته در رابطه با بازاریابی می‌پردازیم:

 

نکات مرتبط با بازاریابی:

 

8- بازاریابی با سرعت‌بالا در حال حرکت کردن است.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از مطالب تدریس شده به شما توسط استاد بازاریابی شما در سال‌های اول تحصیل دیگر کاربردی نداشته باشند و شما نیاز به پیدا کردن پاسخ به یک مسئله و مشکل در این رابطه داشته باشید که در کتاب‌های درسی خودپاسخ آنها را پیدا نمی‌کنید.

بازاریابی مؤثر در جستجو پاسخ صحیح گشتن نیست، بلکه اصل در حقیقت ایجاد و ابداع پاسخ صحیح است. به‌عنوان‌مثال موضوع شبکه‌های اجتماعی چیزی است که بیش از ده سال است که در حوزه‌های بازاریابی مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما تا همین اخیر در هیچ‌یک از کلاس‌ها به آنها پرداخته نمی‌شد و هرکسی که نیاز به استفاده از آن داشت باید خود به‌تنهایی موفق به کسب اطلاعات لازم در مورد آنها می‌شد.

این درواقع آینده شماست: کشف بازاریابی و آینده آن تا ابد.

 

9- بازاریابی استفاده از عکس‌های زیبا و ویدئوهایی که به‌صورت ویروسی منتشر می‌شود، نیست.

کمپین‌های تأثیرگذار بر روی تولید محتوایی تمرکز دارند که منافعی را برای مخاطبین آنها به دنبال داشته باشد. شما نمی‌توانید فرصت و عمر خود را برای تولید محتوای طنز و خنده‌آور برای جلب‌توجه و آگاهی‌رسانی در مورد برند خود صرف کنید و از این طریق انتظار افزایش فروش محصولی نامرتب با حوزه سرگرمی داشته باشید. بلکه نیاز دارید به‌صورت نقادانه به تحلیل نیازهای مخاطب هدف خود بپردازید. آنها به چه چیزی نیاز دارند؟ در چه زمینه‌ای دچار اشتباه و خطا شده‌اند؟ درحالی‌که در خدمت برند و کسب‌وکار خودتان هستید، چگونه می‌توانید در خدمت آنها هم باشید؟ به یکی از این سؤال‌ها به‌صورت درست پاسخ دهید و آنگاه محتوای شما به‌صورت ویروسی منتشر می‌شود.

 

marketing-student

 

10- بازاریابی فقط و فقط برندسازی و آگاهی دادن به مخاطب نیست – بلکه در ارتباط مستقیم با کسب درآمد است.

دیگر روزگار مجزا و مستقل بودن دپارتمان‌های بازاریابی و فروش از یکدیگر به سر آمده است – – امروز در هر سازمان و مجموعه موفق این دو دپارتمان باید در کنار یکدیگر به کار و فعالیت بپردازند.

 

ما همواره در آموزش‌های بازاریابی در این رابطه صحبت می‌کنیم که چگونه هر کاری که انجام می‌دهید باید به‌گونه‌ای به نفع سازمان و شرکت شما باشد، اما تاکنون به این موضوع اشاره نکرده‌ایم که مزیت و سود برای سازمان و شرکت شما باید شامل چه چیزی باشد. این منفعت و سود در یک‌کلام شامل درآمد می‌شود. نرخ بازگشت سرمایه برای آن ایمیل ارسال‌شده چیست؟ برای آن توئیت چطور؟ برای آن کنفرانس خبری چطور؟ تمام این فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که فرهنگ‌سازمانی شمارا منتقل کنند، اما باید برای چرخه فروش سازمان شما هم ارزش و منفعتی را به همراه داشته باشند. همه این فعالیت‌ها باید یک ارزش مادی و مالی برای سازمان شما داشته باشند.

 

11- بازاریابی نیازی به داشتن جنبه خبیث و شرارت گونه ندارد.

یک معنای ضمنی منفی در رابطه با “بازاریاب” و “متخصص حرفه‌ای روابط عمومی” بسیار فراگیر و نافذ است. اما این معنای ضمنی به این معنی نیست که شما نباید به این‌گونه فعالیت‌ها توجه داشته باشید و آنها را فراموش کنید. زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوید اصول اخلاقی خود را فراموش نکنید – بلکه این اصول باید در تمام ابعاد زندگی و فعالیت‌های شما حاضر و ناظر باشند و این را به خاطر داشته باشید که همواره می‌توان فعالیت‌های بازاریابی را به‌گونه‌ای انجام داد که مخاطبین و مردم دوستدار آن باشند و به آنها توجه کنند.

 

12- بازاریابی بسیار فراتر از آژانس‌ها و برندهای بزرگ و شناخته‌شده است.

بله، شما می‌توانید در یک آژانس بازاریابی کار و فعالیت داشته باشید و بازهم بله، شما می‌توانید در یک شرکت و برند بزرگ مثل نیسان یا برند کار و فعالیت داشته باشید. اما غیرازاین موارد بازهم گزینه‌های بسیار بزرگ و زیاد دیگری برای کار و فعالیت وجود دارد. کی شرکت کوچک فن‌آوری چطور؟ یک بیمارستان؟ به یاد داشته باشید که فقط و فقط به دلیل اینکه اساتید شما در دانشگاه در مورد فعالیت‌های برندها و شرکت‌های بزرگ با شما صحبت کرده و کمپین‌های آنها را تحلیل کرده‌اند، به این معنی نیست که این‌ها تنها شغل‌های موجود در بازار برای کار و فعالیت شما به‌حساب می‌آیند.

13- بازاریابی تعادلی بین هنر، علم و فن‌آوری است.

برخی از برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی بر جنبه هنری بازاریابی تأکید و تمرکز دارند. شما کمپین‌های تبلیغاتی طراحی می‌کنید، از طریق طوفان فکری طرح بیلبوردهای مختلف را تعیین می‌کنید  و تبلیغاتی را برای رسانه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنید که روندی داستان گونه دارند. در بازاریابی مدرن این هنر در به تصویر کشیدن فراخوان‌های به عمل، نگارش محتوای صفحات فرود و معرفی محصولات به بازار در اغلب موارد مهم و حیاتی هست.

اما بازاریابی بسیار گسترده‌تر از این موضوع است. از جنبه علمی، باید توجه داشته باشید که غیر از اهمیت جنبه اطلاعات که پیش‌ازاین به آن اشاره‌کرده‌ایم، باید به استفاده از فن‌آوری و تکنولوژی در این حوزه هم توجه بسیار زیادی داشته باشید. باید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از فن‌آوری و علم راه‌های جدیدی برای نفوذ به بازار، به دست آوردن مشتریان جدید و افزایش سهم از بازار را پیدا کنید تا موجب ایجاد تمایز خودتان از دیگر رقبا شوید.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

سه درس بازاریابی از خواننده آمریکائی، تیلور سوئیفت

 بازاریاب تیلور سوئیفت مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

زمانیکه نوبت به هدف قرار دادن مخاطبین از گروه متولدین نزدیک به هزاره (نسل وای – اوایل دههٔ ۱۹۸۰ تا اوایل دههٔ ۲۰۰۰) می‌رسد، بازاریابان می‌توانند تاکتیک های بسیار مؤثری از تیلور سوئیفت یاد بگیرند. موفقیت بسیار زیاد تیلور سوئیفت نه‌تنها از استعداد موسیقی وی منتج می‌شود، بلکه درنتیجه روش بازاریابی خودش در بازار طرفداران خودش است. در این مطلب سه مورد از بهترین روش‌هایی که وی در بازاریابی خودش برای دسترسی پیدا کردن به مخاطبین بسیار باارزش در کمپین‌های خود استفاده کرده اشاره می‌کنم:

 

1- ترس از دست دادن

ترس از دست دادن موضوعی است که در رابطه با متولدین این دوره بسیار حقیقت داشته و ترسی واقعی است. یکی از روش‌های استفاده از این ترس توسط تیلور سوئیفت انتشار نسخه‌های محدودی از این آلبوم آخر وی که نوعی منحصربه‌فرد بودن را در مخاطبین و طرفداران وی ایجاد می‌کند. آخرین آلبوم این خواننده با عنوان 1989 خارج عرضه انبوه و عمومی خودش در نسخه‌هایی هم منتشر شد که شامل پیام‌ها و عکس‌های شخصی خواننده با خریدار و برای خریدار بود که به‌سرعت منجر به فروش 5 میلیون نسخه‌ای این آلبوم موسیقی درفروش آلبوم های موسیقی در طی یک دهه گذشته بود که خود رکوردی در این رابطه به‌حساب می‌آید. درواقع افتخار حاصل از یک دیدار شخصی با خواننده آلبوم عاملی بود که موجب افزایش فروش این آلبوم می‌شد.

 

بازاریابانی که مشتاقانه در پی کسب موفقیت‌های این‌چنینی هستند نیاز به طراحی و تولید محصولات، خدمات و رویدادهایی دارند که چنین ترسی را در مخاطبین متولد این سال‌ها ایجاد کنند. تاکتیک‌های مناسب برای انتشار محدود و شخصی‌سازی محصول ارزش پیشنهاد شمارا بسیار زیاد می‌کند، حتی اگر پیش از آن این محصول طرفداران بسیار زیادی را از بین مخاطبین کسب کرده باشد و احتمال کسب مخاطب بیشتر از بین مردم وجود نداشته باشد.

 

بازاریابی

 

2- قدردانی از مخاطبان

زمانی که نوبت به پرورش دادن و شکل دادن روابط مخاطبین با یک برند می‌رسد، قدردانی و تقدیر کردن از تأثیر بسیار زیادی در موفقیت نهایی بازی می‌کند و این راضی ناشناخته و پنهان برای تیلور سوئیفت نیست. تعاملات مکرر و صمیمانه وی با طرفدارانش موجب محکم شدن ارتباط قبلی وی با آنها می‌شود که پیش‌ازاین از طریق موسیقی ایجادشده است. درحالی‌که دعوت از مخاطبین برای شرکت در جلسات خصوصی ضبط و ادیت آهنگ‌های مختلف آلبوم موسیقی لطمه‌ای به تصویر و برند وی نمی‌زند، تیلور سوئیفت به‌طور مؤثر تأکید می‌کند که حضور طرفداران وی در این جلسات ارزش و اهمیت بسیار زیادی برای وی دارند.

 

مطمئناً به دست آوردن مشتری در بین تلاش‌ها و فعالیت‌ها بازاریابی ارزش بسیار ویژه‌ای دارد، اما قدردانی کردن از آنها به شیوه‌های مختلف هم ارزش و اعتبار ویژه‌ای برای برند به همراه دارد. به تقلید از رویکرد اتخاذشده از طرف تیلور سوئیفت، مدیران بازاریابی و برند باید به‌خوبی بدانند قدردانی کردن از مخاطبین تأثیری بسیار و معنی‌دار بر اعتبار و ارتباط مخاطبین با برند از خود بر جای می‌گذارد.

 

3- ایجاد تجربه منحصربه‌فرد

بر اساس مطالعه ای که توسط Harris انجام‌گرفته، 78% از متولدین این سال‌ها اذعان داشته‌اند که بیشتر ترجیح می‌دهند پول خود را برای داشتم یک تجربه یا شرکت کردن در یک رویداد بجای تهیه یک محصول هزینه کنند. تمایل به داشتن ثروت تجربی د برابر تصرف کردن یک محصول و دارایی بدون شک از طریق تورهای کنسرت تیلور سوئیفت تحت کنترل وی درآمده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که از این کنسرت‌ها به‌دست‌آمده است تور جهانی آلبوم 1989 این خواننده به شرکت‌کنندگان تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی در هر کنسرت از دیدار 38 اجراکننده مطرح جهانی ازجمله سلنا گومز و یا حتی رولینگ استون را داده است.

 

طرفداران این خواننده بدون شک تنها بلیت شرکت در یک کنسرت را نمی‌خرند، بلکه با یک بلیت به دنیای شخصی وزندگی شخصی وی وارد می‌شوند. آنها به حلقه‌ای از دوستان و طرفداران همفکر خود وارد می‌شوند که همه و همه تجربه‌ای به‌یادماندنی را در کنار دارند که بعدها می‌توانند به آن مراجعه کرده و خاطرات آن را مرور کنند.

 

برندهایی که می‌توانند تجربه‌ای به‌یادماندنی، منحصربه‌فرد و باارزش همانند تیلور سوئیفت را برای مخاطبین خود ایجاد کنند، در مسیری درست قدم نهاده‌اند.


  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

 فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی 

فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی سخنران بازاریابی استاد بازاریابی 

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

در بخش اول و دوم و سوم از مجموعه 20 نکته‌ برای هر فارغ‌التحصیل بازاریابی، به 7 نکته شامل 3 نکته مرتبط با امور آموزشی و 4 نکته دیگر در رابطه باتجربه و سابقه کار و فعالیت شما بحث کردیم و اکنون در این بخش به 6 نکته در رابطه با بازاریابی می‌پردازیم:

 

14- ترسی از اشتباه کردن نداشته باشید.

چند بار تا حالا شده که گفته باشید: “دقیقاً فکر می‌کردم همین درست باشه . . . اما هیچی نگفتم.”

خوب، اگر به این نقطه برسید، دیگر خیلی دیر شده است. اگر در دوره کارآموزی یا شغل اول خود در رابطه با موضوعی که همه در حال بحث کردن در رابطه با آن هستند، نظر یا ایده‌ای دارید، باید صدای بلند و اعتمادبه‌نفس آن را اعلام کنید! تجربه همیشه باعث می‌شود تا قضاوت درستی در رابطه با امور مختلف داشته باشید و این قضاوت ربطی به ایده‌های شما ندارد. هرکسی قادر به فکر کردن و اندیشیدن در مورد رویداد بزرگ بعدی هست؛ تنها نکته مهم در رابطه با آن ترس نداشتن از ابراز وجود و نشان دادن خودتان است.

 

15- پوست‌کلفت باشید.

به‌عنوان یک بازاریاب، شما باید با مشتریان ناراضی، اخلال گران در محیط شبکه‌های اجتماعی، نمایندگان فروشی که نسبت به کارهای خودشان به شما پاسخگو نیستند، مراجعین خسته‌کننده و …. سروکار داشته باشید و پاسخگو باشید و در طی این جریان باید همیشه سکوت اختیار کنید و چنان رفتار کنید که گویی آن‌ها همیشه درست می‌گویند و تقصیری متوجه آن‌ها نیست.

اگر نسبت به شیوه برخورد و رفتار آن‌ها بیش‌ازحد احساسی برخورد کنید، قادر به باقی ماندن و ادامه در محیط کسب‌وکار نخواهید بود. باید تمام بازخوردهای منفی را به‌عنوان نقدی سازنده در نظر بگیرید و از دل آن‌ها نکات مثبت برای رشد خود به دست بیاورید.

 

بازاریابی

 

16- بهترین مطالعه موردی خودتان باشید.

از طریق بازاریابی خودتان، مهارت‌های خودتان را ثابت کنید. آن‌قدر صبر نکنید که یک فرد دیگر از جایی پیدا شود و فرصتی را در اختیار شما قرار دهد. راه‌های متفاوتی برای دستیابی به این مهم وجود دارد:

– به نگارش محتوایی که اثبات‌کننده دانش و توانایی نگارش شما باشد بر روی وبلاگ خودتان یا وبلاگ یک فرد دیگر به‌عنوان مهمان اقدام کنید.

– دسترسی و ارتباط خود با  دیگران را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید. سعی کنید در شبکه‌های مختلف با دیگران ارتباط برقرار مرتبط برقرار کنید و با آن‌ها صحبت کنید.

عشق و علاقه خودتان را در رابطه با بازاریابی از طریق بازاریابی خودتان نشان دهید. اگر به‌درستی قادر به بازاریابی و فروش مهارت‌های خودتان نباشید، چگونه می‌خواهید این کار را برای دیگران انجام دهید؟

 

17- هرگز پل‌های پشت سرخودتان را خراب نکنید.

همه ما تجربه یکی از این شاگردان دُردانه معلم کلاس یا مدرسه را داشته‌ایم که اغلب موارد در نزدیکی ما در کلاس می‌نشستند و هرگز دست از حرف زدن برنمی‌داشتند. به‌هرحال ممکن است روزی یکی از آن‌ها یکی از مدیران ارشد یا همکار کناردستی شما باشند یا حتی کسی باشد که برای استخدام شما در یک شرکت تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که در آینده با چه کسی روبرو می‌شوید. درواقع می‌خواهم اشاره‌کنم به پیامی که در سال گذشته از طرف یک شخص دریافت کردم که از من تقاضای معرفی کردن وی به یک مجموعه یا شرکت برای پیدا کردن داشت. این فرد در دوران تحصیل اصلاً ارتباط خوبی با من نداشت و به‌طور خلاصه می‌توانم بگویم که در مواردی موجبات ناراحتی برای من شده بود. مطمئناً پاسخ من به این فرد از قبل مشخص است که گفتم: “چنین فرصت شغلی را نمی‌شناسم!”.

 

18- با همه شبکه‌سازی کنید.

مطمئنم که پیش‌ازاین، در این رابطه مطالب و نکات زیادی شنیده‌اید. اما نکته مهم در رابطه با شبکه‌سازی، انجام دادن آن با همه افراد است. اگر تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید در شرکت xx  کارکنید، تنها در پی یافتن راه‌هایی برای صحبت کردن با افراد و کارکنان شرکت xx نباشید. شاید مثلاً فلان کارمند جزء از شرکت y روزی در شرکت xx کار و سمتی را بر عهده بگیرد و آن زمان است که از دست دادن فرصت برای صحبت کردن در مورد مزیت‌های خودتان با آن فرد در فرصت مناسب پشیمان می‌شوید.

نکته اصلی در این بخش از این مطلب این است که شما هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که در آینده ممکن است با چه کسی روبرو شوید و چه کسی در کجا ممکن است امکان کمک کردن به شمارا داشته باشد. پس سعی کنید تا جای ممکن با تعداد نفرات بیشتری ارتباط برقرار کنید و شبکه ارتباطی خودتان را افزایش دهید.

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش
۳۱
ارديبهشت

بازاریابی احتباسی چیست و چرا باید از امروز به آن بپردازید؟

بازاریابی احتباسی چیست مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

CRM
کوچینگ مربیگری در سازمان

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی

behzadabbasi.ir

بازاریابی احتباسی (Retention Marketing) نوعی کمتر شناخته‌شده از بازاریابی است که امروزه به نظر می‌رسد در حال پدیدار شدن در اغلب وبلاگ‌ها، سایت‌ها، پادکست‌ها یا حتی دیگر انواع محتوای موردعلاقه ماست. اما باوجود گسترش آن با این سرعت، ما واقعاً می‌دانیم این نوع از بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی احتباسی چیست؟

بازاریابی احتباس نوعی از بازاریابی است که امروزه به‌سرعت در حال شایع شدن در دنیای تجارت الکترونیک است و تمرکز این مکتب از بازاریابی ایجاد مشتریانی است که به‌خوبی با کسب‌وکار شما تعامل برقرار کرده و برای خرید از فروشگاه شما بارها و بارها به آن مراجعه می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت تغییر از تمرکز بر روی به دست آوردن مشتریان بی‌شمار به سودآور بودن مشتریانی است که پیش‌ازاین آن‌ها را به دست آورده‌اید است! به‌طور خلاصه بازاریابی احتباسی عبارت است از:

 

“فعالیت‌هایی که یک فروشگاه به‌منظور افزایش احتمال خرید مجدد یک مشتری انجام می‌دهد، درحالی‌که برافزایش سودآوری هر یک از خریدهای انجام‌گرفته هم تمرکز بسیار زیادی دارد.”

 

بازاریابی احتباسی

 

آیا ممکن است این نوع از بازاریابی در آینده به تنها نوعی از بازاریابی تبدیل شود که شما برای بازاریابی فروشگاه خود انجام می‌دهید شود؟ پاسخ نه است و اینکه شما همچنین به استفاده از انواع روش‌های سنتی بازاریابی الکترونیک برای به دست آوردن مشتری نیاز دارید، اما می‌توانید از طریق اقناع آن‌ها به خرید بیشتر و در دفعات بیشتر نرخ بازگشت سرمایه از طرف آن‌ها را افزایش دهید.

 

بازاریابی احتباسی

بازاریابی احتباس موجب افزایش در تعداد دفعاتی می‌شود که یک مشتری برای خرید مراجعه کرده و نرخ خرید را افزایش می‌دهد. افزایشی در این دو معیار به معنای افزایش دوره عمر یک مشتری است که منجر سودآوری بلندمدت بجای به دست آوردن مشتری در کوتاه‌مدت می‌شود.

 

بازاریابی احتباسی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی برای به دست آوردن مشتری دارد؟

بازاریابی احتباس هرگز جایگزین بازاریابی سنتی که متمرکز بر به دست آوردن مشتریان جدید است برای فروشگاه و کسب‌وکار شماست، نمی‌شود و این دو شیوه از بازاریابی باید در کنار هم مورداستفاده قرار بگیرند. می‌توانید در ذهن خودتان شیوه بازاریابی مورداستفاده در تجارت الکترونیک را به‌عنوان یک ورزش در نظر بگیرید. برخی از تیم‌ها در دفاع خوب هستند و برخی دیگر در حمله کردن نقطه قوت دارند. اما آیا هرگز تیمی با تمرکز کردن بر یکی از این دو شیوه در مسابقه برنده می‌شود؟

 

بازاریابی سنتی حالت حمله داشته و بازاریابی احتباسی حالت دفاع کردن برای تیم فروشگاهی شما دارد و برای تسلط کامل بر بازی باید از هر دو روش استفاده نمایید! میزانی که شما فروشگاه شما از هر یک از ای و روش استفاده می‌کند بر محصولی که شما مورداستفاده قرار می‌دهید، حاشیه سودی که دارید، صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید و از همه مهم‌تر طول عمر و مرحله‌ای که در آن قرار دارید است.

 

طول عمر حضور شما در بازار بیشترین تأثیرگذاری بر ترکیب استفاده شما از این دو روش بازاریابی را دارد. آیا دیروز فعالیت خود را آغاز کرده‌اید؟ پس تا زمانی که هیچ مشتری را کسب نکرده‌اید، استفاده از فعالیت‌های موسوم به بازاریابی احتباسی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت، بنابراین ابتدا لازم است تمام تمرکز و بودجه خود را بر بازاریابی سنتی و برای کسب مشتری متمرکزسازید. بااین‌وجود، همچنان که مشتریان بیشتر و بیشتری برای کسب‌وکار خود جذب می‌کنید و میزان فروش خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید میزان استفاده خود از روش‌های موسوم به بازاریابی احتباسی را هم افزایش دهید.

 

میزان اختصاص بودجه به این دو روش از بازاریابی

همچنان که کسب‌وکار و فروشگاه شما رشد می‌کند و گسترده می‌شود شما می‌توانید بر میزان استفاده از روش‌های موسوم به بازاریابی احتباسی بی افزایید. در مرحله‌ای از رشد خود متوجه می‌شوید که رشد کردن از طریق به دست آوردن مشتریان بیشتر سخت‌تر از به دست آوردن سود بیشتر از طریق مشتریان فعلی است. بر اساس تحقیقی توسط دانشگاه هاروارد مشخص‌شده که 5% افزایش در استفاده از روش‌های بازاریابی احتباسی موجب افزایش 95% سود شما می‌شود.

 

بازاریابی احتباسی

 

چرا باید شروع به استفاده از بازاریابی احتباسی کنم؟

برخی از شما ممکن است تصور کنید که اگر استفاده از این روش تا به این حد سودآور است، چرا تازه از وجود آن و روش‌های آن مطلع می‌شوم؟ باید توجه داشته باشید که ما انسان‌ها تنها درزمانی با یک روش و تاکتیک آشنا می‌شویم که نیازی برای یادگیری آن احساس کرده باشیم.

 

پیش‌ازاین استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بسیار ارزان و مؤثر بود به‌راحتی انبوهی از مشتری و مراجعه‌کننده را به وب‌سایت شما سرازیر می‌کرد. شما به‌راحتی می‌توانستید محصولی را برای یک‌بار به یک مشتری بفروشید و دیگر اصلاً توجهی به آن مشتری نداشته باشید. اما امروز دیگر چنین چیزی را معنی ندارد و روش‌های به دست آوردن مشتری بسیار گران‌تر و کم اثرگذارتر از پیش می‌باشند.

 

بازاریابی احتباسی

 

این ظهور و سقوط روش‌های بازاریابی احتباسی و سنتی چیزی است که بر اساس نتایج مختلف تحقیقات و حتی نتایج تحلیل مراجعه مشتری و بازدیدکننده از وب‌سایت‌ها در دنیای الکترونیک به‌خوبی آن را نشان می‌دهد. مثلاً بر اساس اطلاعاتی که سایت فیس‌بوک در اختیار قرار می‌دهد تعداد نفراتی که یکی از انواع محتوای منتشرشده بر روی این بستر را می‌بینند در حدود 16% از اعضای شماست، اما در حقیقت این نرخ چیزی در حدود 6% است و نرخ بالاتر از این طریق استفاده از انواع محتوا تبلیغ و ترفیع شده ممکن است که هزینه‌هایی را برای شما در بردارد.

 

بنابراین روزبه‌روز هزینه کسب یک مشتری جدید بیشتر و بیشتر از قبل می‌شود و شما نیاز به کسب سود بیشتر از مشتریانی دارید که هم‌اکنون از محصولات شما استفاده می‌کنند. چراکه نتایج نشان می‌دهند که احتمال خرید کردن یک مشتری قبلی از شما چیزی در حدود 9% بیشتر از احتمال خرید یک مشتری قدیمی از شما است.

 

  • مدرسه بازاریابی فروش مدرس بازاریابی فروش