سخنران بازاریابی مدرس بازاریابی مشاور بازاریابی
تحقیقات بازاریابی ثانویه – اهمیت و منابع انجام آن
سخنران بازاریابی مدرس بازاریابی مشاور بازاریابی
9197685104
بهزاد حسین عباسی
سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمان
behzadabbasi.ir
تحقیقات بازاریابی ثانویه بهطور ساده میتواند تحت عنوان تحقیقی تعریف شود که شما میتوانید بدون ورود فیزیکی به بازار و از پشت میز خود انجام دهید. انجام این نوع تحقیق در بازاریابی بهشدت مرسوم و جا افتاده است، به این دلیل که بخش عمدهای از اطلاعات موردنیاز برای انجام آن بهصورت آنلاین در دسترس بوده و شما میتوانید آنها را خریداری کنید. بااینوجود، در حالتی که پروژه تحقیق واقعاً پروژهای منحصربهفرد است و اندازه نمونه صحیحی برای آن یافت نمیشود، مطمئناً استفاده از تحقیق اولیه بازار نیاز است که در آن محقق باید دست به انجام یک مطالعه میدانی بهمنظور یافتن نتایج صحیح بزند.
چرا تحقیقات بازار ثانویه مورداستفاده قرار میگیرد
دلایل مختلفی مبنی بر استفاده از تحقیقات بازاریابی ثانویه وجود دارد که البته اگر قرار بر شکستن و جزءبهجزء اعلام کردن آنها باشد، این دلیل عبارتاند از بازار، مشتریان و اطلاعات داخلی و همچنین درنهایت به اطلاعات بازار میرسیم که این اطلاعات هم از قبیل اندازه بازار و پتانسیل بازار میتوانند از طریق منابع ثانویه به دست بیایند.
بهطور مشابه دوست داشتنها و دوستنداشتنهای مشتری نیز میتواند از طریق اطلاعات ثانویه جمعآوری شوند. درنهایت، تحلیل داخلی مواردی از قبیل قدرت و توان برند، نظر و اعتقاد مشتریان در رابطه با برند را نیز میتوان بهصورت تحقیقات ثانویه و آنلاین بازاریابی به دست آورد.
همچنین حوزههای مختلف و متنوعی هم وجود دارند که از این نوع تحقیق استفاده میکنند که شامل حوزههای خدمات پذیرائی، دارو و درمان همچنین حوزه حقوقی و قانونی میشوند که البته پایگاه داده خود و سیستمهای اطلاعاتی خودشان برای حفظ و نگهداری اطلاعات تحقیقاتی دستدوم را در اختیاردارند. بهطور مشابه، میتوان گفت تمامی شرکتها در هر حوزهای از کسبوکار در مرحله اول از تحقیقات ثانویه بازاریابی استفاده میکنند و سپس در مرحله بعد اگر به خواسته خود دست پیدا نکنند، اقدام به اجرای تحقیقات دستاول و میدانی میکنند.
تحقیقات بازاریابی ثانویه
منابع تحقیقات بازار ثانویه
نکته اصلی در زمان فکر کردن به استفاده از تحقیقات بازاریابی ثانویه منابعی است که اطلاعات لازم برای این کار را در اختیار شما قرار میدهند. هدف اصلی در انجام این تحقیق فراهم آوردن اطلاعات لازم است و همچنین نکته بعدی زمان به دست آوردن این اطلاعات است. البته باید توجه داشت که همواره حداقل زمان و هزینه باید برای کسب اینگونه اطلاعات مورداستفاده قرار بگیرد. این موضوع به این دلیل است که اگر زمان و بودجه زیادی برای آن صرف شود، آنوقت انجام دادن تحقیقات بازاریابی اولیه بهتر و مطمئنتر از تحقیقات بازاریابی اولیه نیست؟ ازاینرو، همواره باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات بازاریابی ثانویه باید سریعتر و آسانتر باشد تا از مزیتی نسبت به تحقیقات بازاریابی اولیه برخوردار شود. بهطورکلی دو منبع مختلف برای اطلاعات تحقیقات بازاریابی ثانویه وجود دارد:
منابع داخلی اطلاعات برای تحقیقات بازاریابی ثانویه
منبع اصلی این دست از اطلاعات در داخل سازمان شما هستند، بهعنوانمثال: فاکتورهای فروش، رسیدهای دریافت شده، بدهکاران، عرضهکنندگان مواد اولیه و توزیعکنندگان، فعالیت فروش، گزارشها فروش و حتی خود مشتریان همه و همه نمونههایی از منابع داخلی اطلاعات هستند. البته این منابع در مقایسه با محیط خارجی اطلاعات محدودی در اختیار شما قرار میدهند، ولی در زمان تجزیهوتحلیل اطلاعات استفاده از اطلاعات این منابع هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
منابع خارجی اطلاعات برای تحقیقات بازار ثانویه
برای یکلحظه تصور کنید که گزارشی را از یکی از آژانسهای تحقیقات بازاریابی برتر خریداری کردهاید و سپس برنامه اجرایی خودتان را بر اساس اطلاعات ارائهشده در آن آغاز میکنید و سپس بعد از مدتی متوجه میشوید که اطلاعات درجشده در آن همگی اشتباه بودهاند. این به این معنا است که شما در انجام تحقیقات بازاریابی ثانویه خود موفق عملنکردهاید. درواقع میتوان گفت که یگانه مشکل بسیار مهم استفاده از اطلاعات خارجی برای تحقیقات بازار اعتبار اطلاعات کسبشده است. بااینوجود بازهم حجم بالایی از اطلاعات درست و صحیح در گزارشها و مقالات آنلاین و … قابلدسترسی هست. خوب آیا با منابع این دست از اطلاعات آشنایی دارید؟ این موارد عبارت هستند از: اطلاعات دولتی، گزارشها تحقیق بازار تجاری، انجمنهای بازرگانی، منابع آنلاین و رسانههای غیر آنلاین.