مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

انواع کالاها همراه با ملاحظاتی برای بازاریابی آن‌ها – بخش دوم

انواع کالاها بازاریابی مشاوره بازاریابی مدرس بازاریابی

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمان 

behzadabbasi.ir

در بخش اول از این مطلب ضمن برشمردن برخی از ویژگی هایی که در مورد تقسیم بندی انواع کالاها مورد نظر قرار می گیرد، به دو دسته کلی از کالاها (مصرفی و صنعتی) اشاره کردیم و از دسته مصرفی دو مورد را بررسی کردیم. این دو مورد کالاهای راحتی و همچنین کالاهای مقایسه ای بودند، که ویژگی ها و ملاحظاتی در مورد چگونگی بازاریابی آنها را یادآور شدیم و در این بخش به دو دسته دیگر از کالاهای مصرفی می پردازیم:

 

ج- کالاهای ویژه و تخصصی

کالاهایی که دارای ماهیتی خاص هستند و البته مشتریان برای خریدن آنها زیر بار تلاش و فعالیت فکری و … زیاد رفته و برای انتخاب خود زمان زیادی را صرف می کنند، جزء دسته کالاهای تخصصی قرار می گیرند. این کالاها دارای ماهیتی ویژه و تخصصی بوده و با کالاهای دیگر هم کاملا متفاوت هستند، بطوریکه خریداران بسیار علاقمند به خرید آنها هستند. عموما دارای برند های شناخته شده هستند و مردم هرگز آنها را بجای کالاهای مشابه دیگر که در بازار هستند اشتباه نگرفته یا آنها را به عنوان کالای جایگزین نمی خرند. کالاهای اسپرت گران قیمت، انواع خودروهای اسپرت زیورآلات، ارز کشورهای مختلف، سیستم های صوتی، تجهیزات عکسبرداری، تمبرهای قدیمی، کت و شلوارهای با ارزش، کالاهای برقی و الکترونیک و . . .، همه و همه جزء این دسته از انواع کالاها قرار می گیرند.

 

انواع کالاها

 

از دیگر ویژگی های این دست از انواع کالاها این است که عموما در تمام فروشگاه های عادی سطح شهر پیدا نمی شوند و برای خرید آنها حتما و حتما باید به فروشگاه های برند و خاص مراجعه کرد. همچنین خرید اینگونه کالاها فقط در برخی از روزهای خاص از سال و برای هر یک از اعضاء خانواده خریداری می شوند.

 

درفروش این کالاها باید به موارد زیر توجه کرد:

از آنجایی که تقاضا باری کالاهای تخصصی و ویژه بسیار کم است، مراکز عرضه کننده آنها هم بسیار محدود است. تقاضا برای چنین کالاهایی ممکن است در روزها یا مناسبت های خاص زیاد شده و حجم فروش آنها هم به همین ترتیب زیاد می شود. تا آنجا که عملی باشد، کانال عرضه چنین کالاهایی باید کوتاهتر از دیگر کانال های عرضه باشد. تولید کننده ها و فروشنده ها باید در تلاش و فعالیتی مشترک دست به تبلیغ و ترفیع این دست از انواع کالاها و محصولات بزنند. در ادامه لیستی از نکات قابل توجه در فرایند بازاریابی و فروش این نوع کالاها را می بینیم:

 

– از آنجاییکه خریداران توجه آنچنانی به نسبت خود محصول به جعبه و تزئینات آن نداشته یا اهمیت نمی دهند، تنها بسته بندی مناسب این نوع کالاها کفایت می کند.

– تهیه کننده گان و فروشندگان باید در همکاری با یکدیگر دست به تبلیغات و ترفیع و ترویج آنها بزنند.

– همواره یک استراتژی برای ثابت کردن قیمت بالاتر در هر واحد فروش و همچنین حاشیه سود بالا باید مورد توجه باشد.

– برند و نشان تجاری و فروشگاه فروشنده، نقش بسیار زیادی در فروش این نوع کالاها دارند.

– از آنجائیکه خریداران در نتیجه تحقیق و تلاش خود اقدام به خرید این دست از محصولات می کنند، پس کانال فروش از تولید کننده تا رسیدن به دست مشتری باید تا حد ممکن کوتاه باشد.

 

انواع کالاها

 

د- کالاهای ناخواسته

اگر مشتریان در جستجو و در پی تهیه برخی از انواع کالاها به دلیل بی توجهی یا عدم اطلاع در رابطه با آن کالاها نباشند، چنین کالاهایی را کالاهای ناخواسته می گویند. این محصولات به همین دو دلیل در اغلب موارد در قفسه های فروشگاه ها باقی مانده و خریداری نمی شوند. یعنی به عبارتی آنها اغلب لزوم تهیه و ضرورت استفاده از این محصولات و کالاها را نادیده درک نمی کنند. بنابراین از آنجایی که علاقه ای به تهیه آنها ندارند، اقدام به ارزیابی مطلوبیت این قبیل محصولات هم نمی کنند. محصولاتی که به تازه اختراع شده اند، بیمه عمر، سنگ های قیمتی، خودروهای برقی، دائر المعارف، کامپیوترهای سخنگو، تلفن های تصویری و . . . می توانند در این دسته از کالاها قرار بگیرند.

 

به عبارت دیگر می توان گفت که به دلیل عدم علاقه به این کالاها، حتی در صورت اطلاع داشتن از وجود و عرضه آنها، هیچ برنامه ریزی خاصی هم برای تهیه آنها انجام نمی دهند. یکی دیگر از ویژگی های این قبیل کالاها تفاوت در قیمت آنها به دلیل ماهیت متفاوت آنهاست و همچنین چون برند و نشان تجاری آنها نقشی در فروش آنها بازی نمی کند و عملا کاملا جدید هستند، پس برند ها هر چه که باشد، اهمیت خاصی هم ندارند.

 

درفروش این کالاها باید به موارد زیر توجه کرد:

برخی از مردم به این دلیل اقدام به خریدن این نوع کالاهای ناخواسته نمی کنند که اطلاعی در مورد آنها ندارند و همچنین برخی هم به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه آنها حتی در صورت اطلاع ارزش و اهمیت آنها، باز از خرید آنها سر باز می زنند. بنابراین در زمان بازاریابی این قبیل از انواع کالاها باید به نکات زیر توجه داشت:

 

– مصرف کننده گان ممکن است هیچ اطلاعی در مورد کالاهای جدید توسعه یافته یا اختراع شده نداشته باشند، بنابراین اطلاعات این قبیل از محصولات باید بصورت مناسب در اختیار آنها قرار گیرند.

– به منظور فروش چنین کالاهای مهم و ناشناخته ای باید استراتژی فروش شخصی برای فروش و تبلیغات آنها مد نظر قرار بگیرد.

– قیمت چنین کالاهایی که در هر جایی یافت نمی شود، اغلب می تواند قدری بالاتر تعیین شود.

– تا جای ممکن، کانال های فروش کوتاه و مستقیم برای عرضه و توزیع این گروه کالایی مورد استفاده قرار بگیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی