مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

مدرس برند استاد برند

برگزاری دوره سازمانی بازاریابی فروش مارکتینگ

دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۳۷ ق.ظ

چهار نوع مختلف از انواع شرکت تحقیقات بازار

برگزاری دوره سازمانی بازاریابی فروش مارکتینگ

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمان 

behzadabbasi.ir



تحقیقات بازار فرایندی پیچیده است که اجرا و برنامه‌ریزی آن درمجموع شامل 6 مرحله مختلف می‌شود. برخی از شرکت‌های تحقیقات بازار هستند که این دسته از تحقیقات را برای برندهای برتر دنیا انجام می‌دهند. شرکت‌های بازاریابی به همین ترتیب عبارت‌اند از شرکت‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک ، شرکت‌های بازاریابی برای بنگاه‌های بزرگ، شرکت‌های بازاریابی برای یک محصول خاص و مواردی ازاین‌دست . . . بااین‌وجود، شرکت‌های تحقیقات بازار بر اساس تحقیقات بازاری که انجام می‌دهند، مورد تقسیم‌بندی قرار نمی‌گیرند. بلکه به‌طورکلی بر اساس مشتری پذیرفته‌شده که به آن خدمات ارائه می‌دهند، مورد تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند. در ادامه مطلب قصد داریم با چهار نوع شرکت تحقیقات بازار با مثال‌هایی از آن‌ها آشنا شویم.

 

شرکت تحقیقات بازار صنفی

شرکت‌های تحقیقات بازار که به‌صورت صنفی فعالیت می‌کنند، آن‌ها هستند که شرایط و نیازمندی‌های بازار را مدنظر قرار داده و بر اساس آن‌ها اقدام به تهیه گزارش‌های خودشان می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، شرکت A.C Nielson یکی از این شرکت‌های تحقیقات بازار است که به‌خوبی می‌داند دیگر شرکت‌های برتر بازار در پی به دست آوردن مطالعاتی با محوریت رفتار مصرف‌کننده هستند، الگوهای خرید و مواردی ازاین‌دست هستند. بنابراین این شرکت هم به‌طور منظم اقدام به ارائه گزارش‌هایی در رابطه با الگوهای خرید، تحلیل صنعت و تحلیل بخش‌های مختلف بازار می‌کند که بر اساس هزینه‌ای مشخص به‌تمامی شرکت‌های خواهان این گزارش فروخته می‌شود. اگر بخواهیم این مورد را بیشتر و ساده‌تر توضیح دهیم، باید فرض کنیم که مثلاً مجموعه شما رهبر بازار مواد شوینده هستید و به گزارشی در رابطه با این بازار خاص نیاز دارید. چنین گزارشی توسط شرکت A.C Nielson آماده‌شده و عرضه می‌شود و این نوع گزارش، گزارشی است که برای تمام شرکت‌های فعال در بازار و نه یک شرکت خاص از بازار آماده و ارائه می‌شود. به‌عبارت‌دیگر شما با هزینه‌ای مشخص گزارش از پیش آماده را تحویل می‌گیرید.

 

شرکت تحقیقات بازار

 

شرکت تحقیقات بازار سفارشی

حالا، با فرض در نظر گرفتن همین مثال بالا، به‌جای درخواست دریافت تحلیل کامل از بازار، شما فقط خواهان کسب اطلاع از وضعیت یک برند خاص مثلاً برند Tide و همچنین برندهای زیرمجموعه خودتان در بازار باشید. چه کمبودی در این محصولات احساس می‌شود و چه ویژگی‌های اضافی را می‌توان به آن‌ها اضافه کرد؟ برای چنین هدفی، شما باید اقدام به استخدام یک شرکت تحقیقات بازار سفارشی نمایید. همچنان که از نام این شرکت‌ها پیدا است، این شرکت‌های تحقیقات بازار برای انجام کارهای ویژه و اختصاصی که از آن‌ها انتظار دارید آمادگی کامل دارند. ازاین‌رو تعدادی شرکت تحقیقات بازار ابتدا فعالیت خودشان را به این شکل و در قالب ارائه گزارش‌های اختصاصی برای شرکت‌ها آماده و عرضه می‌کنند و سپس شیوه کار خودشان را به شکل ارائه گزارش از کالاهای خاص یا حتی یک شرکت تحقیقات بازار سفارشی تغییر می‌دهند.

 

شرکت تحقیقات بازار کالاهای خاص

زمانی که یک شرکت تحقیقات بازار دارای تخصص و سابقه کاری فعالیت در یک حوزه خاص یا یک مجموعه کالایی خاص می‌شود، ممکن است در بازار خودش تنها به‌عنوان یک شرکت تحقیقات بازار با تخصص برای فعالیت بر روی یک سری از مجموعه کالاهای خاص شناخته شود. برخی اوقات این شرکت‌های تحقیقات بازار وابسته به مجموعه گروه مدیران اداره‌کننده آن‌ها هم می‌باشند. به‌عنوان‌مثال اگر گروه مدیران یا مدیر مالک آن‌یک فرد باسابقه یا علاقه بسیار در حوزه تبلیغات باشد، شرکت مربوطه ممکن است به سمت متخصص شدن در حوزه تحقیقات تبلیغات پیش برود که چه مجموعه فعال‌شده در آن از تخصص و تجربه کافی در این حوزه برخوردار است. اما اگر این گروه در حوزه توسعه محصول یا تولید دارای سابقه باشد، به‌طور طبیعی به سمت انجام پروژه آزمون‌های آزمایشی و . . . پیش می‌رود. به‌طورکلی می‌توان گفت که شرکت‌های تخصصی در حوزه تحقیقات بازار، شرکت‌هایی هستند که درگیر انجام تحلیل عمقی در رابطه با نیازمندی‌های خاص شما پیش می‌روند.

شرکت‌های توضیح داده‌شده در بالا موارد اصلی در طبقه‌بندی شرکت‌های تحقیقات بازار هستند. بااین‌وجود، با ظهور شبکه‌های اجتماعی و حضور بیش‌ازپیش اینترنت، یک طبقه جدید در بین شرکت‌های تحقیقات بازار وجود دارد که به‌طور آهسته اما پیوسته در حال ظهور می‌باشند.

 

شرکت تحقیقات بازار آنلاین

شرکت‌های متنوعی در حوزه تحقیقات بازار آنلاین وجود دارد. بااین‌وجود، شرکت‌های تحقیقات بازار آنلاین ممکن است تنها برای دیگر شرکت‌ها و بازاریابان آنلاین مانند Ebay، پورتال‌های تجارت الکترونیک آنلاین و همچنین وبلاگ نویسان برتر مفید و مؤثر باشند. مثلاً شرکت MOZ و یا SEL نمونه‌های اندکی از این شرکت‌ها تحقیقاتی هستند. این شرکت‌ها به دارندگان وب‌سایت‌های اینترنتی و همچنین برندهای مطرح در بازار کمک می‌کنند تا به مخاطبین و کاربران موردنظر خودشان متصل شوند و همچنین تحلیل آنلاین را برای آن‌ها انجام می‌دهند. نتایج حاصل از این تحقیق‌ها به این دسته از شرکت‌ها کمک می‌کند در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌های بالاتری را کسب کنند، محصولات خود را بهبود ببخشند و در یک‌کلام هر آنچه اطلاعات که از محیط بازارهای آنلاین انتظار دارند را به دست آورند. ازاین‌رو شاید دیده باشید که وب‌سایت‌های معروفی از قبیل فیس‌بوک، توئیتر و گوگل در سالهای گذشته در حال نمایش بخش‌هایی تحت عنوان روند هستند که بسیاری از شرکت‌های از همین روندها می‌توانند استفاده کنند و بااینکه انتشاردهنده آن‌ها (فیس‌بوک و گوگل و توئیتر) شرکت تحقیقات بازار به‌حساب نمی‌آیند، اما اطلاعات بسیار خوب و مثبتی از بین آن‌ها قابل‌استخراج است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی