فارغالتحصیل رشته بازاریابی مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی
بیست نکته برای هر فارغالتحصیل رشته بازاریابی – بخش دوم
فارغالتحصیل رشته بازاریابی مدرس بازاریابی سخنران بازاریابی
9197685104
بهزاد حسین عباسی
سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
behzadabbasi.ir
در بخش اول از مجموعه 20 نکته برای هر فارغالتحصیل رشته بازاریابی به 3 نکته اول در رابطه با مسائل و امور آموزشی مرتبط بحث و صحبت کردیم و اکنون در این بخش به 4 نکته دیگر اشاره میکنم که در رابطه باتجربه و سابقه کار و فعالیت شما است:
4- داشتن سابقه دوره کارآموزی در رزومه شما خیلی “نکته مهم و قابلتوجهی” نیست.
تابستان گذشته را با گذراندن یک دوره کارآموزی در یک آژانش بازاریابی سپری کردید، درست است؟ خیلی خوب است، ولی این موردی است که خیلی از فارغالتحصیلان و همدانشگاهیهای شما اقدام به آن نمایند. باید بهخوبی بدانید که انجام دادن چنین کاری خیلی نکته آنچنان مهمی بهحساب نیامده و ممکن است در رزومه هرکسی سابق اینچنینی وجود داشته باشد.
برخی از دانشجویان اینچنین تصور میکنند که اگر شما در یک شرکت بانام و نشان بزرگ و معتبر کار و فعالیت داشتهاید، حتی اگر در آن مجموعه مشغول پاسخگویی به تلفن بودهاید، نام بردن از آنها در رزومه خودتان موجب به دست آوردن یک شغل خوب و مناسب برای شما میشود. البته نباید فراموش کرد که چنین نکتهای ممکن است موجب دعوت از شما برای انجام یک مصاحبه شود، اما اگر در این مصاحبه قادر به معرفی تجربه و فعالیتی سودآور برای شرکت مصاحبهکننده نباشید، نام بردن از این سابقه کار در عمل برای شما منفعتی به همراه ندارد.
بازاریابی
5- داشتن چندین سابقه دوره کارآموزی در رزومه شما خیلی “نکته مهم و قابلتوجهی” نیست.
خوب در نکته قبلی به این موضوع اشاره کردم که کار کردن شما در یک شرکت بزرگ و اشاره کردن به آن اهمیت خاصی ندارد، اینکه شما در این شرکت چهکاری انجام میدادید، اهمیت دارد. یکی از مؤلفههای اهمیت داشتن تجربیات کارآموزی کسب تجربیات و جنبههای فکری مختلف است.
اگر به حوزه بازاریابی علاقهمند هستید، تنها تابستانها تقاضای گذراندن دوره کارآموزی در مؤسسات در بازاریابی ندهید. سعی کنید در مؤسسات و شرکتها و محیطهای مختلف تجربیات مختلفی در رابطه با حوزه بازاریابی کسب کنید، مثلاً یکی از این محیطها میتواند شرکی باشد که فعالیتهای بازاریابی خود را برونسپاری نکرده و با تشکیل تیم بازاریابی در داخل سازمان آنها را انجام میدهد.
اینگونه تجربیات مختلفی از شرکتها و محیطهای مختلف کسب کرده و همچنین خودتان بهخوبی متوجه میشوید که بیشتر به چه شغلی در صنعت بازاریابی علاقهمند هستید.
6- داشتن فعالیتهای فوقبرنامه آموزشی بیپایان و بدون محدودیت شمارا تبدیل به یک “کارشناس” نمیکند.
کاملاً متوجه هستم، شما علاقهمند به فعالیت در هر شرکتی هستید که میتوانید نقشی در آن بازی کنید. تصور میکنید که اشاره کردن بهتمامی آنها در رزومه خودتان موجب میشود که به مصاحبهکننده خودتان اینگونه القاء کنید که تقریباً همهفنحریف هستید.
اما فراموش نکنید که این کار تنها موجب سردرگم شدن مصاحبهکننده با شما میشود.
از بسیاری کارشناسان منابع انسانی شنیدهام که از دیدن چنین رزومههای شلوغ فقط دلسرد میشوند، برای اینکه میبینند این دانشجویان در عمل مهارت و قدرتی برای آوردن بر سر میز مصاحبه ندارند. بجای کارشناس و صاحب ایده و نظر بودن در یک حوزه خاص، تجربه کوتاهی از حوزهای برای خود جمع کردهاند.
کارفرمایان اغلب به دنبال یک کار یا موضوع خاص هستند که شما بهطور منحصربهفرد قادر به انجام دادن آن باشید، نه اینکه تنها تجربهای کوتاه و مختصر از هر حوزهای برای خود جمع کرده باشید. اگر در زمان تحصیل در فعالیتهای مختلفی شرکت داشتهاید، آنها را به آن تعدادی خلاصه کنید که واقعاً از آنها چیزی آموختهاید، در آنها مهارت قابلتوجهی دارید و منجر به رشد و توسعه مهارتهای شما شده است.
7- داشتن یک رزومه استاندارد نشانه یک بازاریاب نمونه و مدرن نیست.
آیا مشاور شغلی و کاری شما یک فرم از پیش طراحیشده رزومه را در اختیار شما قرار داده و به شما گفته آن را برای ارائه به شرکتهای مختلف پرکنید؟ به آن توجه نکنید.
بازاریابی همواره در حال تغییر کردن است. رفتار خرید مشتریان همواره در حال تغییر کردن است. این بدان معنا است که ورود شما به این صنعت در حال تغییر نیز باید تغییر کند. فرم رزومه خودتان را طراحی کنید. فرمی که موجب برجسته شدن ویژگیهای منحصربهفرد شما شود و بهگونهای که تنظیمشده که بجای بیان ویژگیهای شما به نشان دادن آنها بپردازد.
باوجوداینکه رزومههای کاغذی همواره از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده هستند، اما به یاد داشته باشید که همواره باید درجایی حضورداشته باشید که دیگر رقبای شما هم در آن حضور پررنگی دارند و آنجایی نیست غیر از سایت لینکداین.